22.3.10

Gaduh? part 2

bile berckp tentang coupling, rasenye aku dah pernah tulis kat entry aku mula2 dulu, kalau x salah 2nd entry ke 3rd entry mcm tu. pada pandangan aku la kan, kes kawan aku sorg ni, bukan sebab dia xleh nk fikir secara waras, tetapi, mata hati tu yg kabur. bila kita mula dengan langkah yang salah, susah untuk kita berakhir dengan langkah yang betul melainkan kita berusaha sedaya-upaya untuk membetulkan langkah kita.

lagi pun aku tak rasa coupling ni merupakan satu cara yg baik untuk kita sebagai org Islam. dalam Al-quran pun x pernah sebut tentang pasangan sebelum kawin. memang betul, sebelum kawin kita kene kenal dlu pasangan kita, tapi tak bermakna kena bercouple. yang kelakarnye, ada yg sampai couple 5 6 thn, x cukup2 kenal lagi ke? hmm mungkin ni lah punca2 pergaduhan dalam hubungan berkapel2 ni. sebab dah terlalu kenal sangat ditambah lagi dengan perhubungan yang tidak kena pada landasan yang benar. so makin teruk lah jadinya.

lagi satu berbaloi ke nak gaduh2 sebelum kawin? dia siapa, kita siapa. apa hak masing? masih belum jelas semua tu. so apa lah sangat yang nak digaduhkan? xde makne pun. lain lah kalau dah kawin, tu dah masuk cerita lain la. masing2 perlu saling tegur mengur, saling menasihati, berbalah tu satu perkara biasa, name pun baru nak menyesuaikan diri dengan pasangan masing2. tapi jangan sampai terlebih sudah lah. (upps terlebih sudah) pape hal pun lebih baik berkapel lepas kawin, lebih berkat. gaduh2 pun, bermakna.

wassalam

Tidak ada komentar: