28.2.11

"Pengganti"???

Apa perasaannnya sekiranya ada orang dengan sesuka hati sahaja meletakkan nama kita sebagai satu pilihan jawapan untuk permasalahan yg dihadapinya??

Mesti rasa bengang yang teramat sangat bukan??

Ya!!! itulah yang aku rasa bila aku dapat tahu ada seorang manusia ni dengan sesuka hati sahaja "mencalonkan" nama aku sebagai solusi untuk menyelesaikan masalah yg sedang dihadapinya.

Mungkin perkara ni nampak enteng, namun persoalannya bukan setakat disitu sahaja. Masalahnya aku tak pernah kenal pun dengan manusia tu. Ya, mungkin berjumpa tu pernah lah sekali dua. Tapi seingat aku kalau dia jumpa aku, tak pernah pula rasanya dia pandang aku, tegur apatah lagi. Jadi aku simpulkan kat sini yg kitorang memang tak rapat dan tak ada kena mengena.

Yang lebih menyakitkan hati, bilamana nama aku dicalonkan hanya semata2 untuk melepaskan sesak yg dia alami. Sungguh teruja bila aku dapat tahu perkara tu.

Sesak yg aku maksudkan boleh aku ibaratkan seperti contoh di bawah (analogi sahaja):

Manusia yg aku maksudkan ni tengah sesak duit, jadi nak tak nak, dia terpaksa jual kereta dia. So untuk jalan mudah, dia tawarkan kat kawan2 yg dia kenal, jadi mudah sikit bila nak buat urusan jual beli kereta nanti. Kebetulan ada seorang kawan ni, memang tengah mencari kereta terpakai. Jadi, dia pun beriya2 lah tawarkan keretanya pada kawan dia yg seorang ni. Masalahnye, sebelum dia tawarkan nak jual kereta, kawan dia ni terlebih dahulu dah berkenan dengan sebuah kereta yg lain, malah, dah terbayar deposit dah. Jadi, amatlah mustahil untuk kawan dia menerima tawaran dia sebab bukan senang nak dapatkan semula deposit kereta tersebut.

Tiba2 telintas satu idea "hebat" dalam kepala otak manusia ni, dia cuba untuk memujuk kawan dia ni mencari seseorang untuk dijadikan "pengganti". (bagi menggantikan kawan dia sbg pembayar deposit kepada kereta yg telah dipilih sebelum tu). Dan dengan bijaknya, tiba2 sahaja dia mengusulkan nama aku sebagai "pengganti" tersebut. ERK!!! Apasal pula aku?? Apa kes!!!

Nasib baik kawan dia tu matang dan beretika. Memang la, ianya terpulang pada aku sama ada aku sanggup atau tak untuk jadi "pengganti" tersebut. Tapi persoalannya di sini ialah bukan pada sanggup atau tak sanggup, tapi pada sikap dia yg "bijak bestari" tu. Apa kes dia nak kaitkan aku?? Sungguh pun nak kaitkan aku, tak boleh ke cakap sendiri??

Kenapa aku?? Kenapa tak orang lain? Walhal, ada lagi orang lain yg dia lebih kenal dan rapat dari aku. Sebab apa? sebab dia tak rapat dengan aku?? jadi senang lah untuk dia jadikan aku sebagai "pengganti"?? Sebab kalau orang yg dia kenal, tak mungkin dia sanggup untuk jadikan sebagai "pengganti" kan???.
Sungguh mudah dia mengusulkan nama seperti melepaskan kentut sahaja.

Yang aku betul2 pelik. Dia kenal aku rupanya. Aku ingatkan tak kenal, sebab seingat aku kalau berjumpa, tak pernah pula dia menegur aku melainkan kalau kawan dia yg kenalkan aku dengan dia. itu pun setakat berjabat tangan dan bertanya khabar. Selebihnya, aku akan dianggap sebagai orang yg tak wujud disitu. Dan sekarang, dengan tiba2 nama aku terpacul dari mulut dia sebagai satu "objek" yg ingin dia jadikan sebagai "galang ganti". Bertuah betul dapat kenal dengan orang macam tu.

Maaf, Aku tak berniat nak jadi "over emo". Kalau perkara mcm ni baru pertama kali terjadi, aku tak berapa kisah sangat. Tapi kalau dah banyak kali, siapa boleh diam mcm tu je. Seolah2 dia mengagap aku begitu murah sampaikan begitu mudah untuk diajukan kesana kemari. Sadisnya.

Namun ada hal yg lebih menyakitkan. Hal yg membuatkan aku sangat kecewa bila memikirkan macam mana aku nak hadapinya. Kalau boleh aku tak nak ada kaitan dengan orang macam ni. Tapi amat mustahil, sebab dia merupakan salah seorang teman rapat kepada beberapa orang yang aku sayang. Jadi kemungkinannya, aku akn sentiasa berhadapan dengan manusia ni tak kira sejauh mana pun aku nak mengelak dari dia. Sakit sangat, tapi tak dapat diluahkan secara terang.




Tidak ada komentar: