9.2.11

Mampukah aku??

Terkedu seketika tatkala mendengar usul yg mama utarakan. Usul yg mana, mama akan menetap di jakarta untuk seketika, manakala segala hal pengurusan kedai dan rumah diamanahkan kepada aku.

Persoalannya, mampukah aku untuk melaksanakan tanggungjawab yg begitu berat? Mampukah aku melakukannya sendirian???

Banyak hal yang bermain difikiran aku. Aku sendiri belum yakin samada aku mampu untuk melaksanakan tugas ini. Usul yg mama utarakan itu ibarat satu bola gergasi yg bergolek kearah aku. Hatta sepanjang malam tadi, aku tidak dapat melelapkan mata. Fikiran asyik terganggu dengan amanah yg diberi.

Ya Allah, mampukah aku melaksanakan amanah yg begitu besar???

Mama kata, dia tak akan berani biarkan aku buat semua ni kalau dia tak yakin dengan aku. Mama begitu yakin dengan aku. Masalahnya, aku yang belum yakin untuk menggalas tanggungjawab ini.

Mama kata, "inilah cabaran pertama bagi kakak, kalau kakak benar2 mahu menyabung pelajaran ditempat yg bagus, buktikan, yang kakak mampu untuk melaksanakan apa yg mama amanahkan. Kalau cabaran ini pun kakak tak mampu nak laksanakan, makanya kakak belum bersedia untuk berjuang ditempat orang. Buktikan kemampuan kakak selari dengan azam."

Sekali lagi aku termenung,

Benarlah, Kesenangan tidak akan dikecapi dengan senang. Kejayaan tidak akan diperoleh dengan mudah.

Benar kata mama. Kalau cabaran ditempat sendiri pun aku dah mengalah, manakah mungkin aku mampu untuk mengharungi cabaran ditempat orang. Jadi, untuk itu, aku harus semangat, harus mampu buktikan yg aku boleh melaksanakan tugas yg diamahkan. Ini aku anggap sebagai satu stimulasi sebelum aku melangkah ke jalan yang lebih berliku. Mudah-mudahan dengan berjayanya aku mengharungi stimulasi ini, aku akan berjaya mengharungi cabaran yg sebenar ditempat orang kelak.

Mudah-mudahan ya Allah.....

Tidak ada komentar: