12.11.10

Sakit hati + Geram

Dalam minggu ni je bnyak sangat perkara yg buat aku geram. Kadang2 aku fikir kenapa orang suka sangat membuat andaian sesuka hati? Mengandaikan sesuatu perkara itu berlaku berdasarkan persepsi mereka sahaja. Sedangkan kejadian sebenar amatlah bertentangan dengan apa yg mereka andaikan. Sangat mengecewakan bila berada disekeliling mereka yg punya anggapan sedemikian. langsung tidak menghormati perasaan orang lain.

Sepanjang minggu ni, banyak benar insiden yg benar2 buat aku terkilan. Terkilan kerana menjadi mangsa persepsi2 murahan sang manusia yang gemar membuat andaian. Kenapa tak ambil je jurusan Sains atau teknologi ke? Sekurang2nya bermanfaat la juga kebolehan andaian mereka tu. Sayangnya mereka telah menyalah gunakannya.

Antara kata2 yg buat aku sangat terkilan:

1) "Kenapa kau sanggup buat macam tu? kau tak kasihan ke tengok dia? Tolonglah beri sedikit rasa simpati kau pada dia. Jangan turutkan rasa hati, takut nanti kau akan menyesal"

2) "Aku tak sangka hati kau keras macam batu. Tak punya rasa belas kasihan langsung!"

3) "Kenapa? dah tak ada orang lain ke yg dia nak cari"? kenapa perlu cari kau? tengah2 malam buta pula tu? Tolongla jangan bagi alasan."

4) "kenapa tiba2 saja berubah hati, sebelum ni tak pernah pun baik macam ni. Ke ada udang disebalik batu? Jangan nak berpura2 la."

Aku rasa macam nak ucap tahniah saja pada mereka2 yg telah berjaya mengutarakan kata2 seperti di atas. Tahniah kerana mereka sangat hebat, tahu perkara sebenar yg berlaku, dan akhirnya membuat kesimpulan mudah. Dan kata2 diatas merupakan kesimpulan yg mereka berikan. Sungguh "gembira" mendengarnya.

ni adalah bidasan aku untuk kata2 bijak pandai diatas:

1) Perlu ke aku rasa kasihan pada orang yg tak pernah mengasihani keadaan orang lain? perlu ke aku bagi simpati pada orang yg egois, yg tidak pernah bersimpati pada keadaan orang lain?
dan yg paling penting. kenapa minta pengertian dari aku? Sedangkan dia sendiri tidak pernah mengerti akan kesusahan orang lain.

2) Kau tahu ke sebab kenapa hati aku jadi keras macam ni? pernah kau tanya puncanya? tidak bukan? jadi tidak adil sekiranya kau membuat andaian tanpa mencari punca terlebih dahulu. Tidak adil sekiranya kau menuduhku seorang yg kejam, sedangkan kau sendiri tidak tahu apa yg pernah aku alami.

3) Kenapa perlu mempersoalkan siapa yg dicari? kenapa tidak persoalkan apa yg terjadi? Sedangkan dia yg mengalami situasi itu, bukan kau. Jadi tidak perlu mempersoalkan itu ini. Aku kira, aku mengerti apa yg sedang dia hadapi, kerana aku juga pernah mengalaminya. Aku rasa, kalau kau sendiri yg berada dalam situasinya, mungkin kau juga akan melakukan tindakkan yg sama. Dalam situasi kecemasan, yg mana kau amat2 memerlukan bantuan, dan malangnya orang yg kau harapkan boleh membantu gagal untuk melakukannya. Pastilah, dalam situasi kecemasan, kau akan mencari siapa sahaja yg kau rasa dapat membantu bagi menyelesaikan masalah. Begitu juga dengan dia. Jadi, aku kira, tidak adil sekiranya kau menuduh melulu tanpa mempertimbangkan situasi yg berlaku.

4) Perlu ke setiap kebaikkan itu punya maksud tersembunyi? Adakah kau kira setiap orang yg melakukan perkara baik itu punya udang disebalik batu? Sungguh dangkal tahap pemikiranmu. Biar apa pun niat yg ada dlm hatinya. Itu antara dia dengan Allah. Kalau buruk niatnya, semoga dia diberikan kesedaran, kalau baik niatnya, semoga dia diberikan ganjaran. Jadi tidak perlu untuk berfikir buruk atas setiap tindakkan seseorang.

Walaupun aku bisa menjawab setiap kata2 yg diutarakan, tapi aku lebih memilih untuk diam. kerana aku tahu, ianya tidak akan memberi apa2 kesan pun keatas mereka. Sebab aku rasa, aku dah pernah berulangkali menerangkan perkara yg sama. namun hasilnya tetap sama. Pun begitu aku tetap rasa kesal kerana insan2 ini tidak pernah mahu berubah. Sungguh aku amat geram dan kesal pada mereka2 ini.

Moga mereka menemukan jalan yg terbaik untuk mereka berubah. Dan aku juga berharap agar aku tidak punya pemikiran seperti mereka...

1 komentar:

pearl mengatakan...

first time jumpa ngan orang yang namanya hampir sama ngan I. nama blog u tuh name u ke... salam perkenalan