10.3.11

Lupa asal usul

"Kadang2 aku menyampah tengok "foreigner "yang datang belajar kat negara ni. Terutamanya yang ada kat kampus aku sekarang ni. Berlagak sangat. Tak tahu nak hormat orang".

Itu merupakan statement yang diajukan oleh seorang kawan aku ketika aku melawat beliau dikampusnya.

Baik, tidak dinafikan, ada benar kata2 yang beliau ucapkan. Memang ada segelintir "foreigner" yang berperangai menyakitkan hati. Namun bukan itu yang aku ingin persoalkan disini.

Persoalannya ialah, orang yang mengeluarkan statement itu sendiri. Pertama, tidakkah dia sedar yang aku juga merupakan seorang "foreigner". Kedua, lupakah dia yang mana ibu dan bapanya juga seorang "foreigner".

Memang benar, dia lahir disini. Tapi itu tidak bermakna yang dia punya hak untuk memburukkan orang yang berasal dari negara lain. Yang paling menjengkilkan ialah, ibu dan bapanya masih lagi memegang status penduduk tetap di negara ini. Aku rasa orang macam ni memang lupa daratan betul.

Cara dia bercakap mengenai "foreigner" seolah2 mereka itu terlalu rendah martabatnya. Orang seperti ini boleh aku kategorikan sebagai orang yang tak sedar diri. Lupa asal keturunan, lupa jati diri dan salahsilah keluarga.

Yang peliknya, beliau merupakan mahasiswa dari sebuah pusat pengajian yang agak ternama. Tapi persepsi beliau terhadap perkara tersebut seolah2 seperti remaja yg sedang belajar di sekolah menengah.

Aku tersenyum sendirian tatkala mendengar beliau mempertikaikan bagaimana pelajar2 "foreigner" di kampusnya berpakaian, makan, berbual, bersosial. Seolah2 ianya tradisi baru di mata beliau. Aku tak dapat bayangkan betapa dangkalnya tahap pemikiran seorang mahasiswa sperti beliau yang sewenang-wenangnya menyalahkan "foreigner" akibat kerosakkan akhlak yang berlaku dikalangan remaja sekarang. Hanya itu sahaja ke satu-satunya jalan pencerapan kemunduran budaya yg terlintas difikiran beliau sebagai seorang mahasiswa?

Antara kenyataan beliau tempoh hari:-
"kenapa dorang ni suka pakai baju2 yg pelik2? terutama pelajar muslimah. tak boleh ke dorang pakai baju kurung macam kita kat sini? kan lebih menutup aurat. Ni tak, pakai jubah tah apa2, tudung lilit2 kepala. Teruk betul cara mereka berpakaian! Bagi pengaruh yang tak elok untuk remaja2 kat sini"

Persoalannya, ada ke baju kurung kat tempat asal diorang?? Kadang2 aku fikir balik, aku tengah bercakap dengan seorang mahasiswa ke atau seorang pelajar sekolah rendah??? Aku sendiri pun tak pasti.

Namun perkara yang paling utama ialah, beliau sedar ke tidak, yang beliau juga berasal dari sebuah keluarga yg terdiri daripada sang "foreigner". Cara beliau seolah-olah "meludah kelangit, akhirnya tepalit ke muka sendiri juga".

Bak kata Buya Hamka
"Orang yang melupakan sejarah tidak akan pernah maju kerana dia bakal mengulangi sejarah yang sama yang pernah dilakukan oleh orang2 yg terdahulu".

Tidak ada komentar: