7.10.11

Istiqamah vs Futur

"futur adalah satu penyakit yang amat berbahaya. jangan sesekali antum menjadi futur dalam apa jua keadaan. Andaikata sekali antum futur (terputus) dari pegangan dan prinsip yang antum pegang, nescaya satu persatu bala yang akan menimpa diri antum."

~Kebenaran kata-kata itu jelas ternyata. Futurnya sebuah perjuangan mengakibatkan sumbingnya sebuah perjalanan~

Kata2 Kak Aisyah masih terngiang2 di telingaku. Sayup...

Aku masih lagi duduk di sudut bilik sambil membelek2 buku nota yang aku gunakan sewaktu usrah satu ketika dulu.

"Ari, harus ingat, walau apa pun yg Ari lakukan, jangan pernah sesekali futur pada pegangan hidup. 
Tiada apa yang baik akan berlaku andai yang haram dan yang halal dicampur adukkan menjadi satu."

"Tiada akan berkesan sebuah dakwah andai perkara lagha jadi landasan."

"Andaikata nasihat mu tidak memberi apa kesan pada orang yang kamu nasihatkan, maka periksalah dirimu terlebih dahulu, mungkin ada kekurangan yang harus diperbaiki."

Aku termangu tatkala kata2 itu menusuk hebat kedalam hatiku. 

Benar, seseorang itu bukan dilihat melalui kepetahanannya berkata2, tapi dari keperibadiannya yang mulia.

Kak Aisyah, ketegasannya jelas tergambar melalui tingkah lakunya.
Aku sering berazam ingin jadi sepertinya, punya aura yang kuat. Tanpa perlu bersuara, hanya dengan pandangan, segala maksud yang tersirat dlm fikirannya jelas tergambar di matanya. 

Namun aku masih belum mampu jadi sepertinya, Istiqamahnya Kak Aisyah membuatkan aku kagum. Baginya sebuah perjuangan itu tiada titik hentinya. Pun begitu aku masih lagi berazam utuk jadi sepertinya.


Pernah satu ketika itu, sebelum pulang dari usrah, tatkala bersalaman, Kak Aisyah menggenggam erat tanganku, sambil tersenyum dia menenpuk2 bahuku lalu berkata

"Mantap!!"

Aku tercengang, bingung dengan apa yang cuba disampaikan oleh Kak Aisyah. Belum sempat aku bertanya, Kak Aisyah lantas memelukku lalu membisikkan sesuatu ketelingaku

"Ari, Istiqamah itu penting dalam setiap perkara yang kita lakukan. There is something in you!! Kuncinya jangan pernah futur dari amalan harian, Andaikata Ari menjaga semuanya, InsyaAllah.... You'll be somebody. Mantap di hari kelak."

pengajaran yang aku dapat;- 

-If you want to make a changes, you have to change first

-istiqamah dalam setiap perkara baik ianya sekecil2 perkara. 

-jangan pernah futur dari prinsip hidup

-yang batil tidak mungkin selari dgn yang haq, tidak mungkin dakwah akan berkesan dalam sebuah kemungkaran.



nota kaki:
perlu banyak belajar perbaiki diri sendiri terlebih dahulu





Tidak ada komentar: