8.10.11

Antara dua sifat..(yang mana satu jadi pilihan?)

individu pertama:

Punya latar belakang agama yang mantap. Tamatan sekolah agama. Menyambung kuliah juga dalam bidang agama. Satu ketika dulu, penampilannya sangat mengkagumkan. Aura dari dirinya dapat memberi impak kepada orang sekelilinya. Namun begitu, ada beberapa khilaf, tutur katanya kurang dijaga. Sering menduga jiwa wanita. Baginya, setakat bual kosong, tidak memberi apa2 makna. Banyak perkara yg dipandang mudah dan dianggap gurau senda. Tampaknya sukar menghormati wanita.

Dari segi fizikal dan intellektual, insan ini memang bisa dihandalkan. Sikap dan semangat juangnya untuk menjadi seorang pemimpin amat deras dan berkobar-kobar. Namun dari segi emosional dan spiritual, insan ini agak sedikit tewas, nilai empatinya agak sedikit dangkal. 

individu kedua:

Berasal dari sebuah keluarga yang sederhana. Tidak terlalu kaya, cukup segalanya. Tidak pula berasal dari aliran agama. Pada dasarnya hanya bersekolah biasa. Tampaknya begitu sederhana. Penampilannya juga kelihatan begitu bersahaja. Bersyukur dengan apa yang ada. Namun ada keindahan disebalik tutur katanya. Setiap perkara yang diutara kebanyakkannya berkisar soal semasa. Lebih aplikasi dari teori. Pendekatan tetang agama yang diberi amat menenangkan jiwa. Santapan rohani yang dikongsi melekat di jiwa.

Keperibadian emosional dan spriritual insan ini amat mengkagumkan, setiap bait kata yang dikongsi hanyalah sekadar untuk keperluan. Tidak pernah memperpanjangkan persoalan dan permasalahan. Pun begitu, secara fizikal dan intelektualnya tidak begitu dapat dibanggakan. Banyak kepincangan dari sudut pandang mata azali.

*sekadar perkongsian




1 komentar:

Anonim mengatakan...

sila ambil perhatian

adik anda yang comey ni tukar blog lg..

lalalala~ :)